Close this search box.

Czym jest Medycyna Estetyczna?

Wolumetria twarzy - konsultacja

Co to jest medycyna estetyczna?

Medycyna estetyczna należy do estetologii medycznej. Zajmuje się między innymi badaniem, kreowaniem, pielęgnowaniem i przywracaniem atrakcyjności fizycznej pacjentów. W przeciwieństwie do chirurgii estetycznej jest mało inwazyjna; posiada szerokie spektrum działania. Zabiegami medycyny estetycznej możemy poprawić kontur twarzy, powiększyć lub wymodelować usta, wyszczuplić sylwetkę, a to tylko część wielkich możliwości.

Kto może wykonywać zabiegi medycyny estetycznej?

Medycyna estetyczna w Polsce nie stanowi odrębnej specjalizacji lekarskiej. Wszystkie zabiegi może wykonywać każdy lekarz z prawem wykonywania zawodu oraz po odpowiednim dokształceniu. Zostały utworzone studia podyplomowe dla lekarzy chcących zgłębić tajniki poprawiania ciała z wykorzystaniem medycyny estetycznej. Wybór lekarza medycyny estetycznej jest bardzo ważny, ponieważ obecnie wykonywania zabiegów podejmują się również kosmetyczki, kosmetolodzy oraz osoby po kilkudniowych kursach bez wykształcenia medycznego. Źle wykonany zabieg prowadzi do poważnych powikłań.

Lekarz medycyny estetycznej, kosmetolog, kosmetyczka – różnice:

Kosmetyczką można zostać po zdobyciu zawodu technika usług kosmetycznych, po ukończeniu szkoły zawodowej lub szkoły policealnej. Według rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z dnia 17 lutego 2012 r.) kosmetyczka może wykonywać tylko zabiegi pielęgnacyjne, upiększające, kosmetyczne.
Kosmetolog to osoba, która ukończyła studia na uczelni wyższej i zdobyła tytuł licencjata lub magistra. Zakres wiedzy poruszanej na zajęciach jest o wiele szerszy niż w przypadku technikum lub studium kosmetycznego.
Obie wyżej wymienione profesje (kosmetyczka, kosmetolog) nie mają uprawnień do wykonywania świadczeń medycznych.
Lekarz medycyny estetycznej – zostaje się nim po ukończeniu szkoły wyższej i uzyskaniu prawa do wykonania zawodu. Nie istnieje odrębna specjalizacja lekarza medycyny estetycznej, dlatego każdy lekarz po odpowiednim dokształceniu (zazwyczaj w postaci studiów podyplomowych i dodatkowych kursach) może nim zostać.
W Polsce za główne kryterium kto może wykonywać dany zabieg jest aspekt, czy podczas zabiegu zostaje przerwana ciągłość naskórka. Tylko lekarz może dokonywać iniekcji, podawać leki czy wyroby medyczne (takie jak na przykład botoks) oraz wykonywać zabiegi z użyciem aparatury medycznej.

Dlaczego warto wybrać lekarza medycyny estetycznej, a nie kosmetologa/ kosmetyczkę?

W przypadku zdecydowania się na wykonanie zabiegu podczas którego następuje przerwanie bariery naskórka jedynym słusznym i dobrym wyborem jest lekarz medycyny estetycznej. Ryzyko powikłań jest dużo niższe, lekarz posiada odpowiednie wykształcenie oraz wie jak prawidłowo wykonać zabieg i co zrobić w przypadku ewentualnych reakcji alergicznych. Wybierz lekarza, gdy chcesz by Twoje zdrowie było w dobrych rękach!

Co zrobić w przypadku powikłań po zabiegu u kosmetyczki?

Niewłaściwe podanie kwasu hialuronowego może spowodować deformację twarzy, reakcję alergiczną, brak czucia, drżenie rąk i nóg, lub nawet martwicę. W niektórych przypadkach jedynym rozwiązaniem jest hialuronidaza – czyli rozpuszczanie kwasu hialuronowego za pomocą enzymu. Działa on nie tylko na wstrzyknięty w ciało kwas, ale również na ten obecny naturalnie w organizmie.

Jeśli jesteś po nieudanym zabiegu medycyny estetycznej – skontaktuj się z nami. Zajmujemy się leczeniem powikłań po zabiegach medycyny estetycznej w Bydgoszczy.